Siste nytt i Grong

Syv råd for å dempe uro og engstelse

Det er mange som reagerer med uro på Korona-pandemien. Det er normalt og riktig å kjenne på bekymring i en slik tid. Alle som er sårbare for stress kan oppleve en økt aktivering og bli engstelige, irritable og opptre mindre rasjonelt enn ellers.

Når vi aner at noe er farlig reagerer kroppen automatisk. For eksempel kan musklene bli anspente og fordøyelsen kan stoppe opp. Når vi merker at kroppen går i faremodus blir vi redde. Det er naturlige reaksjoner som hjelper oss til å flykte eller kjempe i farlige situasjoner. Når faren er diffus og teoretisk, blir de naturlige reaksjoner forstyrrende. Da tenker vi mindre med fornuften og mer med følelsene.

 

Her er syv råd for å dempe uro og engstelse:

 

  1. Sett deg inn i myndighetenes anbefalinger
    Den beste informasjon om koronaviruset finner du på helsenorge.no. NRK.no er også nøktern og lett forståelig. Det er ikke lurt å søke informasjon i mindre seriøse medier som kan overdrive og forvrenge for å skape sensasjon.
     
  2. Begrens tiden du følger nyheter om pandemien
    Vi trenger å følge rådene til myndighetene, men vi trenger ikke å oppdatere oss på nyhetene hele tiden - det vil bare øke stress og engstelse. Sett for eksempel av 10 minutter et par ganger om dagen til å oppdatere deg på nyheter om korona.
     
  3. Fyll hodet med noe annet
    Det er bra å holde seg opptatt med noe annet enn pandemien. Det kan være underholdning, spill, lek, lesing av romaner, fagbøker, tidsskrifter, podcast, hobbyer. Endelig har vi tid til å lære oss noe nytt!
     
  4. Bruk kroppen
    Det enkleste og beste er i grunnen å være i fysisk aktivitet. Gå en tur hver dag. Det demper kroppens og hodets uro, styrker robustheten og gjør det lettere å sovne om kvelden.
     
  5. Gjør noe for andre
    Mange kjenner på frykt og de som er ensomme fra før føler seg enda mer ensomme nå. For mange eldre mennesker som ikke er aktive på sosiale medier eller ikke er vant til å holde kontakt med omverdenen elektronisk, vil nok dette også være en periode der de kan kjenne seg ekstra alene. Vi kan jo for eksempel plukke opp telefonen og ringe på gamlemåten. Å høre en kjent stemme kan føles nærere enn en tekstmelding eller en e-post. Å opprettholde følelsen av nærhet på avstand kan gi en følelse av trygghet og varme som mange trenger sårt akkurat nå 

    Hjelp andre med praktiske ting som å handle eller med å roe seg ned. Du hjelper andre når du har fokus på å ikke bli syk og ikke å bringe smitte videre. Det er også en hjelp å dempe sin egen uro, være en trygg person for andre.
     
  6. Behold døgnrytmen og hverdagsrutiner
    Rutiner er viktige; stå opp, dusj og spis frokost, lunsj og middag på samme tidspunkt hver dag, gå i seng på samme tid. Rutiner skaper trygghet og forutsigbarhet og forebygger konflikter når hele familien er hjemme. Kroppen er et vanedyr, mangel på struktur skaper uro og kan bygge opp under psykisk uhelse. Så, enten du sitter i karantene, er permittert eller har hjemmekontor, oppretthold enkle hverdagsrutiner.
     
  7. Ha håp og tenk framover
    Snakke litt om alt som vi gleder oss til å gjøre når denne perioden er over, for den tida kommer, det er det viktig å minne både oss selv og andre på. Se framover !!

 

Vennlig hilsen

Kommunepsykolog

Siegbrit Tranaas

Til toppen