Presisering rundt gebyr for kommunale avgifter

Etter at vi tok en gjennomgang av kommunale vann og avløpsgebyr har vi fått en del henvendelser rundt endringene vi gjorde. Det er bruksareal, og ikke boareal som skal legges til grunn for beregning av vannavgift.

Ved underbetaling av kommunale avgifter kan vi tilbakeføre dette i 3 år, men vi vurderte dette til å være umusikalsk i disse tider. Vi er ikke ferdig med gjennomgangen enda ettersom det er noen tvilstilfeller vi skal drøfte videre.

Det har spesielt vært spørsmål rundt Bruksareal (BRA), og hvordan dette defineres.  Enkelt sagt kan man si at BRA er alt innenfor husets fire vegger. Men det er ett par ting som kan legge til areal som kanskje ikke tenkes på som innen husets fire vegger.

Videre i artikkelen tar jeg for meg hva som skal regnes i bruttoarealet..

Videre i denne artikkelen:
Informasjon om hvilke deler som inngår i bruttoarealet i tillegg til selve boenheten/huset.

Du kan gå til informasjon ved å klikke/velge avsnitt.

La meg forklare ved å bruke mitt eget hus som ett eksempel. Men før vi går videre må jeg påminne dere om at den eneste måten å faktisk betale for det du bruker er å sette inn en vannmåler.

Jeg betalte den laveste gebyrsatsen før denne gjennomgangen. Altså satsen for hus med bruksareal under 150 kvadrat. Etter gjennomgangen fikk jeg en ekstraregning på kr 3456,- i året for huset mitt er 203 kvadrat. Noe som løfter meg opp til den høyeste satsen for hus over 201 kvadrat.

Om du ser på bildet over har jeg to ting som teller som bruksareal ifølge NS 3940:2012 som de fleste ikke vil si er en del av boligen sin, og det er garasje og veranda.

Carport/garasje

Illustrasjonsbilde av areal i forbindelse med carport

Carporten min er bruksareal. Ja, det er ikke innlagt vann der eller ett toalett. Men i følge NS 3940 er dette med på husets BRA så lenge det er tak og «gangbart gulv».

Veranda og uteareal under tak

Illustrasjonsbilde av areal under tak

Verandaen min er også ett par kvadrat med bruksareal ettersom den har søyler og ett tak over. Plattingen i førsteetasjen er også med på bruksarealet ettersom verandaen over fungerer som tak over plattingen.

Illustrasjonsbilde av areal tilknyttet verdana

Bod, loft og kjellerareal

I tillegg har jeg 67 kvadrat med bod i kjelleren som jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til, dette er også bruksareal. Jeg har også en trapp mellom etasjene i huset mitt. Den er også bruksareal.

Illustrasjonsbilde knyttet til areal på loft

Om det har ett tak og ett gulv er det som regel bruksareal. Til og med om taket er lavere enn 1.90 kan det telles som bruksareal om det er et område i rommet som er over 1.90 i takhøyde. Gang bredden på det som er over 1.90 i takhøyde med 3 så får du bruksarealet i rommet.

Vi baserer gjennomgangen på det som står i matrikkelen. Dette ble besiktiget i anledning innføring av eiendomsskatten.

Emil Viem
Avdelingsleder kommunalteknikk