Bosetting av flyktninger

Kommunestyret vedtok i går å bosette 40 personer i 2022. Kommunedirektøren gis fullmakt til å bosette ut over 40 flyktninger i 2022, dersom kapasiteten i kommunens tjenester muliggjør det.

I kommunen har flyktningkonsulent Monica Jamt opprettet en arbeidsgruppe med medlemmer fra helse, skole, barnehage, personal, NAV, bolig og informasjon. Gruppa skal kartlegge behov og lage rutiner slik at bosettinga skal kunne gjennomføres på en så god måte som mulig.

Arbeidsgruppe bosetting - Klikk for stort bildeArbeidsgruppe bosetting Grong kommune For å lykkes er vi avhengig av det store engasjementet som folk har vist både i Grong og ellers i samfunnet. Vi fortsetter kartlegginga, og ber dere om å melde inn det dere har mulighet for å bidra med. Har du bolig eller hybler til leie? Møbler? Lyst å bidra i frivillig arbeid? Skjema kan fylles ut på nettsiden til kommunen. Dere kan også ringe servicekontoret på 74312100.

Skjema for kartlegging

Frivilligheten er viktig i integreringsarbeidet. Det å ha en møteplass, aktiviteter å delta i for både barn og voksne er viktig. Grong Frivilligsentral vil koordinere frivillig innsats i forbindelse med bosettinga. Vi håper mange lag, foreninger og enkeltpersoner melder sin interesse.

Pr. i dag vet vi ikke når bosetting vil skjer og heller ikke hvem som kommer, men vi skal gjøre det vi kan for at flyktningene skal få det bra her i Grong.